pengikut

Aku Seorang Guru

Assalamualaikum w.b.t

Khamis, 17 September 2015

Ni entry ke-2 bagi tahun 2015. Banyak gila entry untuk blog aku kan? Setahun ada berapa ciput ja entry. Jadi, untuk entry ke-2 ni, aku cuma nak berkongsi sikit ja pengalaman hidup aku yang takdak tera mana pun sebenarnya tapi saja nak berkongsi pengalaman. Semoga ada manfaat dari perkongsian ni insyaallah.

>>> BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM <<<

Waktu aku mula jadi cikgu, banyak gak pesanan orang bagi kat aku. Ada pesanan dari family, kawan-kawan dan ada gak dari orang yang aku tak kenai pun sapa. Secret admire mungkin? Haa, mana nak tau kan? Bahagia gak rasa bila ramai bagi pesanan ni sebab mak aku pernah bagitau, 

Mak rajin marah, rajin bagi pesanan ni sebab mak sayang. Faham?!

- Mak -

Jadi orang yang duk bagi pesanan ni kira sayang aku la kan? Antara banyak-banyak pesanan, aku selalu teringat satu pesanan ni. Tak ingat lak sapa bagi sebab lama dah pesanan ni, waktu mula-mula aku jadi guru ganti lagi.

Ang da jadi cikgu, jangan rapat sangat dengan student. Nanti kalu rapat, depa pijak pala ang. Layan depa kasaq sikit takpa, jangan buat kawan. Bahaya!

- Anonymous -

Mula-mula aku dengar pesanan ni, aku tercengang gak la. Pesanan apa gini? Macam takmau bagi eratkan silaturahim pun ada. Macam pesanan jahat la pula aku dengar mula tu tapi bila fikir balik, tu pandangan dia sendiri. Biar la kat dia nak suarakan pandangan macam tu pun. Kalau orang Utagha, akan ada yang cakap 'Mampoih pi kat dia, ang tak payah duk kalot'.

Sliper Band
 Dulu waktu aku jadi cikgu ganti di Sekolah Menengah Agama Makarimul Akhlak, aku pernah gak buat garang dengan budak-budak aku ni tapi tak jalan pun. Makin buas ada la budak-budak bertuah tu. Bila dah masuk 3 bulan aku kerja, baru aku perasan satu benda. Aku mengajar sekolah menengah dan bukannya sekolah rendah. Jadi pemikiran dan perangai depa tobat lain punya. 

Ustaz Hensem dengan Njang Macho
Budak sekolah menengah ni tak macam budak sekolah rendah perangai dan fikiran depa. Sekolah rendah ni, bila ang pegang rotan, buat garang ka memang depa patuh dan takot kat ang terus tapi bila mai kat budak sekolah menengah ni. Lagi hang garang, lagi depa naik pala. Takkan tak ingat zaman sekolah menengah dulu macam mana kan? Lagi garang cikgu, lagi syok nak pedajai dia. Tunggu bapak lagi! 

Raee, FBR, Mil, Marzuq
So aku pun try la buat eksperiment dengan budak-budak aku. Aku mula 'berkawan' dengan student aku, mula layan depa macam mana aku layan adik-adik dan membe sekolah aku sendiri. Hasilnya, kasih sayang dan kehormatan dalam hubungan CIKGU-PELAJAR lebih kukuh. Tobat aihh, ampa try tengok tapi kena jaga sama batasan sebab bukan semua hal kita boleh berkongsi dengan student kita. Mana yang rasa salah tu kita tegah la. Yang mana rasa betul, kita bimbing dia. Amanah tetap kena jalan walaupun layanan dah berubah.

Lata Sedim, Kulim
Aku nak ulas banyak-banyak pasai psikologi budak-budak ni pun aku tak reti sebab bukan bidang aku benda ni tapi memang budak-budak sekolah menengah ni, lagi ang layan depa lagi depa syok sebab usia remaja ni, depa cuma nak berseronok dan bebas ja. Cuma jangan la terlalu bebas sangat sampai kalau ada student nak ber'vape on' pun ang bagi. Yang tu memang nak kena cepuk la. Bukan student yang kena cepuk tapi cikgu tu.

Sama la macam kita di sekolah menengah dulu kan. Bila cikgu marah kita pasai something, kita akan cakap cikgu tak faham kita, tak reti mendidik la dan banyak lagi. Betoi tak? Jadi cuba tengok buat eksperiment dengan pelajar sekolah menengah kalian. Aku tak kata benda ni 100% akan berjaya tapi apa salahnya kalau mencuba?

Kem Pecutan PT3, SMA, SPM
Untuk akhir kalam, aku buat entry ni atas perkongsian dari pengalaman aku sendiri sebab bila ditanya kepada sebahagian besar bekas pelajar aku. Macam mana boleh ingat kat aku, depa akan cakap sebab aku 'faham' depa banding dengan guru lain. Ya, aku muda lagi dan tak layak pun nak bercakap pasai ni tapi apa salahnya, ini cuma perkongsian pengalaman. 

S.E.L.A.M.A.T
H.A.R.I.M.A.L.A.Y.S.I.A
2015 M

- sekian, wassalam -


Lembah Bujang Fasa 5, Bujang

Kedah

2 comments: