pengikut

Mintak Maaf

Assalamualaikum w.b.t

Sabtu, 25 Oktober 2014

Sebenarnya aku takdak idea nak menulis ni tapi tadi time tengah scroll pic kat dalam handset, nampak satu pic ni. Time tu la idea celapak tergolek-golek mai kat aku, so baru la aku buat entry Mintak Maaf ni time pagi Tahun Baru Hijrah.

>>> BISMILLAHIRRAHMANIRRAHIM <<<

Hari ni Tahun Baru Hijrah, kita da masuk 1436H da pun. Masing-masing makin bertambah setahun umoq, termasuk la aku. Bila sebut sai Awal Muharram ni, kat fb, twitter, whatsapp, wechat dan geng-geng dia mesti ada mesej-mesej,

"Bila tiba Awal Muharram ni, buku amalan diangkat ke langit dan ditukar dengan buku amalan baru. Jadi kesempatan ni, saya nak mintak maaf andai ada salah silap sepanjang setahun ni. Halal makan minum, andai ada terkasar bahasa mintak maaf dari hujung rambut sampai hujung kaki"

Aku tak tau la sai buku amalan diangkat dan ditukar baru tu mai dari mana tapi aku cuma pelik, awat bila ada peristiwa apa-apa baru kita nak mintak maaf?

' Kalu ada salah dengan orang, pi mintak maaf teruih. Tak payah duk tunggu Raya baru nak mintak maaf. Kita taktau bila orang tu nak mati, buatnya orang tu mati awai dari kita, dia lak takdan nak maafkan kita. Cena? Nak ka hadap dia depan Allah nanti? '

- Puan Yati; Mak -

Bila aku dengaq ayat ni, sentap gak aku pun sebab bagi aku da jadi macam satu trend lak mintak maaf time Hari Raya ja, tak pun time awal Muharram ja, tak pun time orang tu nazak nak mati. 

Sumber : twitter

Cuba kita ubah mindset kita, bila ada salah dengan orang ja. Teruih pi mintak maaf, tak payah nak tunggu malam raya baru kita mesej suma orang mintak maaf. Walaupun benda tu tak salah tapi kita sama-sama cuba cara baru. Ada salah, teruih mintak maaf sebab kalu simpan lama-lama nanti dia terasa lebih ka, kita taktau benda tu sebab berkait dengan hati. Hati orang lain-lain kan? Da la Raya 2 kali ja setahun, tu pun jarak jauh-jauh. Takdan nanti, naya kita.

Mungkin bagi kita sikit ja apa yang kita cakap atau apa yang kita buat kat orang tu tapi orang yang menerima percakapan or tindakan kita mungkin rasa banyak, kita tak tau kan? Sama-sama kita cuba dan sama-sama kita ubah.

Bila nak abes entry ni, baru pasan entry ni da macam sambungan entry LIDAH dan MULUT la plak, jadi bagi sapa yang tak baca lagi, ley KLIK SINI untuk baca.

Tahun Baru Hijrah kan? Jadi sama-sama kita amek peluang ni, muhasabah diri kita balik dan sama-sama berhijrah dari benda yang tak elok ke benda yang lebih elok.

S.A.L.A.M
M.A.A.L H.I.J.R.A.H
1436 H

- sekian, wassalam -

El-Darb Al-Ahmar, Cairo,
Egypt

No comments:

Post a Comment